Usool e Hadis In Roman

Assalamu alaikum

Is post me usool hadis boht hi asaan tarike se samjhane ki koshish ki gyi hai aap issey fayda uthaye.



Hadees kisey kehtey hai ?

Arabic  laugat(dictionary) me  lafz e hadees ke maney  guftugu ya kalam krna hai magar Istelah  ki zaban me Rasul ullah saws ki Qual fael  aur takrir ko kehte hai


HADEETH KE AQSAM Hadeeth

char qism ke hote hai

(1) Hadeeth quali

(2) Hadeeth faeli

(3) Hadeeth Takriri

(4) Hadeeth shumaili


Hadeeth  Quali – jis Hadees se rasul ullah saws  ke faramin ka ilm ho us hadeeth  ko Quali hadeeth kehte hai.


Hadeeth faeli -  jis Hadeeth se hume rasul ullah  saws ka fael (kisi Amal ko krne)ka ilm hasil ho usey hadeeth Faeli kehte hai.


Hadeeth takiri – ye us hadeeth ko kehte hai jo kisi sahaba ne koi aisa kaam  Rasul ullah saws ke samney kiya ho aur Rasul ullah saws khamosh rahe ho  yani us sahaba ko us kaam se nhi roka ho aise hadeetho ko Hadeet Takriri kehte hai.


 Hadeeth  - shumaili  Jis Hadeeth se rasul ullah saws ki aadat  ya ap saws  ke awsaaf ka ilm hasil ho usey hadeeth shumaili kehte hai.


HADEETH KE AQSAAM NISBAT KE AYTEBAR SE

Nisbat ke aytebar se bhi hadeeth ki aqsam char tara ki hoti hai

1)  Hadeeth qudsi

2)  Hadeeth marfo

2)  Hadeeth mauquf

4)  Hadeeth Maqtu


Hadeeth Qudsi-  jis hadeeth  me Rasul ullah saws ne Allah ke Farman ka zikr kiya ho magar wo baat ka zikr Quran me na ho.

Hadeeth Marfu-  wo hadeeth  jis me kisi Qual ya fael ya takrir ko rasul ullah saws ke taraf mansub kiya ho use hadeeth marfu kehte hai.


Hadeeth  mauquf-   wo hadeeth jisme  kisi Qual ya fael ya takrir ko sahaba ke taraf mansub kiya ho use hadeeth mauquf kehte hai, is trha ki hadeeth ko hadeeth Asar bhi kehtey hai.


Hadeeth maqtu’ – wo hadeeth jis me kisi  Qual ya fael ya Takrir ko kisi Tabie ke taraf mansub kiya ho usey Hadeeth maqtu’ kehte hai.


 HADEETH KE AQSAAM RAWEEO KE TADAD  KE AYTEBAR SE


Raweo ki tadad ke aytebar se Hadeeth do Qism ke hote hai

a) Khabr mutawatir

b) Khabr wahid                           


KHABR E MUTAWATIR

us hadeeth ko kehtey hai  jisme tawatur ki char shart payi jae

1) Rawee ki badi tadad se rewayt ho yani har hadeeth me rawee e ula alaa alag ho

2)  Insani aql o adat rawee ke jhuta hone par muhal ho

3) Zamana e resalat se le kr kitab e Muhaddis ke zamane tak sanad har tabqe me payi jae [ raweeo ki tadad zyada se zyada asatiza (teachers) se sima kiya ho use tabqa kehte hai

4) Hadeeth ka talluq insani mashaida ya samaat se ho     
                   

KHABR E WAHID

Wo Hadeeth jisme Mutawatir  ki shart na paayi jae aur iski char qismey hoti hai

a) Mashoor

b) Mustafiz

c) Aziz

d) Gareeb


Mashoor- us hadeeth  ko kehte hai jisme raweo ki tadad do se zyada ho magar yaksa nhi ho  maslan kisi tabqe  me teen kisi me char kisi me panch  rawee beyan karte hai.


Mustafiz- wo hadeeth jisme rawee har tabqe me do se zyad  aur yaksa tadat me ho ya sanad ke awwal wa akhir me inki tadad yaksa ho.


Aziz  -wo hadeeth ko kehte hai jisme rawee kisi tabqe me shirf  do ho.


Ghareeb –us hadeeth ko kehte hai jisme rawee ki tadad sirf ek ho  agar rewayt kisi sahabi ya tabee ki hai to wo Ghareeb  e Mutlab kehlayegi  aur agar koi aur ho to ghareeb e nisbi keh layegi.


KHABR E  MAQBUL   WA MARDUD

 Wo   hadeeth  jo wajib    e  amal ho  usey  khabr e  maqbul  kehte  hai  aur  wo hadeeth jo  maqbul na  ho  usey  khabr e  mardud  kehte  hai


MAQBUL HADEETH KE  AQSAAM

 Maqbul  hadeeth char  qism  ki hoti hai

a)  Sahih  le  zatithi

b)    Sahih le  ghayrihi

c)  Hasan le  zatihi

d)  Hasan le  ghayrihi


Sahih  le  zatihi  –  wo hadeeth  jisme  panch shart payi  jae

1)  Rawee  adil  ho  yani  kabira gunah  se  bachta  ho  saghira  gunah  par israr krta  ho  narm  tabiyat  ka  malik  ho  aur  ikhlaq  accha  ho

2)  Rawee  kamil  e  zabt  ho  yani hadeeth  ko  tehriri shaql  me  mehfuz  krle  ya apne  hafiza me  hadeeth ko  us trha  mehfuz  krle  jis  trha  usne  hadeeth ko suna ho

3)  Wo hadeeth shaaz  na ho

4)  Wo hadeeth  maulul na  ho


Sahih  le  ghayrihi  –  jb  hasan  hadeeth  ki sanad  ek  se  zyada ho  to  hasan Hadeeth taraqqi  kr kr  sahih  ke  darje  tak  pahunch jati hai  is ey  sahih  le ghayrirhi kehte  hai   kyun  ki  dusre  sanad  ki  wajah  se  wo  hasan  hadeeth darja  sehat  tak  pahunchi  hai


Hasan  le  zatihi  –Jis  hadeeth  me  baaz  rawee   sahih  hadeeth  ke  rawee  ki nisbat  se  “KHAFIF UL  ZABT”  yani halke  zabt  wale  ho   aur baki  shart  wahi ho


Hasan  le  ghayrihi–  wo  hadeeth jo  muta’adid  sanad  se  ho har sanad me mamuli  zufiyat ho magar muta’did  sanad   ke  wajah  se  uski  mamuli zufiyat  jati rheti hai usey  hasan  le gherihi kehte hai



MARDOOD   HADEETH KE  AQSAAM
  [Inqata sanad  ke  aytebar  se] 

Inqata sanad  ke  aytebar  se  Mardood  hadeeth  ki   saat  (7)  qismey  hoti hai

1)  Muallaq

2)  Mursal

3)  Mo’zal

4)  Munqate’

5)  Mudallis

6)  Mursal  khafee

7)  Mo’lul  ya  Mu’allal


Muallaq  –  wo hadeeth ko  kehte  hai jiski sanad  ki ibtedai hissa ya  sari sanad  hazaf kr  di gyi  ho


Mursal  –  wo  hadeeth  jisko  tabee  bila  wastey  rasul  ullah  saws se  beyan kare


Mo’zal  –  wo hadeeth  ko  kehtey  hai  jiski sanad  se  do  ya do  se  zyada rawee  ghayab ho


Munqate-  wo hadeeth  ko  kehtey  hai   jis  ki snad  ke  darmiyan  se   ek rawee  ya  ek  se  zyada rawee    Mukhtalif  maqamaat  se  ghayab ho


Mudallis  –  wo hadeeth ko  kehte  hai jiski sanad  ka  rawee  kisi  wajah se apne  ustad ya  apne  ustad  ka ustad   ka naam  chupae  lakin  sunne  wale  ko hadeeth is andaz  me  sunae  ki lage  hadeeth ki  sanad  muttasil  hai halaki is sanad  me  raweeo  ki mulaqat  aur sama  to  sabit hogi   magar mutallaqa rewayt  ka  sama  sabit nhi hota


MUDALLIS  KE QISMEY

1)  Tadlis ul  Isnad

2)  Tadlis as shuyukh


Tadlis ul  Isnad     -   Is se  murad  hai  ki rawee  kisi  aisey  shaqs se hadeeth rewayat  kare  jisse  iski Mulaqat  to  sabit  ho  lakin  is  se  wo hadees na suni ho  aur hadeeth  rewayt  ke  waqt  is andaz  se  rewayt kre  ki  sunne  wale  ko lage  usne  usi shaqs se  hadeeth suni ho  jisse usne mulaqat  kiya ho.

Ek  aur   tareef   Tadlis ul Isnad  ki  –  Rawee  kisi aisey  shaqs se  jisse  usne ne  hadeeth suni ho aisi hadeeth rewayt  kre jo ussey nhi suni ho aur ye sarahat na kre usne ye hadeeth kissey suni hai


Tadlis us suyukh  -   rawee  koi aisi  rewayt  beyan  kre  jisko  usne  apne sheikh se to suni ho lakin apne sheikh ka zikr aisi  qunniyat ya Nasb ya laqab se kare jissey uska sheikh logo  me  mashoor na ho aisa krne ka matlb ye hai ki log  uske  sheikh  ko  pehchan na paye


Mursal  –  us hadeeth ko kehtey hai jiski sanad kisi tabain  tak ruk jae


Mursal  khafee  –  jiska rawee kisi aisey hum asar se  hadeeth rewayt kre jissey uska mulaqat sabit na ho


Mo’lul  ya  mo’allal  –  wo hadeeth ko kehtey hai jab zahir to  sahih malum ho magar uske ander koi aisi ayb chupi ho jo ba zahir nazar na aaye  aise  chupe huwe ayb ko dhundh nikalna Mahir e fan ka kaam hai har insaan ki bus ki baat nhi.



MARDDO  HADEETH KE  AQSAM  RAWEE KE  ADIL  NA HONE  KI  WAJAH  SE

 Rawee ke A’dil na hone ki wajah se mardood hadeeth ke   char Aqsaam  hote  hai

1)  Matruk

2)  Mauzu

3)  Rewayat  ul fasiq

4)    Rewayat ul Mubtadie’


Matruk  –  us hadeeth ko kehte hai jiska rawee  aam bol chal me jhut bolta ho aur muhaddiso ne uski hadeeso ke lene se inkar kiya ho


Mauzu  – us hadeeth ko kehtey hai jiske rawee ne kisi mawqe par hadeeth ke mamle me jhut bola ho aisey rawee ki har rewayt ko mauzu kehte hai


Rewayt ul fasiq  -   us hadeeth ko kehte hai jiska rawee kabira gunah krne wala ho magar kufr tak nhi pahuncha ho


Rewayat  ul  mubtadie’  -   wo hadeeth ko kehte hai jiska rawee  “ BIDDAT  E  MUKAFFARA”  ka qael aur fael ho magar koi rawee  ki biddat  Mukaffara tak na ho to aise rawee ki rewayt  Adil wa zabt ho to iski rewayt Muattabar hogi yaad  rahe ki  “BIDDAT  E  MUKHAFFARA”  ka matlb aisa biddat hai jiske wajah se admi kufr tak pahunch jata hai.



MARDOOD HADEES KE  AQSAAM  RAWEE  KE  ZAABIT  NA  HONE  KI  WAJAH  SE

 Rawee  ke  zabit na hone  ki  wajh se  Mardood  hadeeth  ke    10  aqsaam  hotey  hai

1)  Musahhaf

2)  Maqlub

3) Mudraj

4) Mazeed fi  muttasil  asanid

5) Shaaz

6) Munkar

7) Rewayto say yil hifz

8) Rewayato kaseer ul ghaflat

9) Rewayato fahishil ghalat

10) Rewayato Mukhtalit


 Muztarib Musahhaf  –  wo hadeeth ko kehte hai jiska zahiri  lafz to durust ho magar koi nuqta ya harqat ya sukoon chut jane ki wajah se maney badal jae.


Maqlub  – wo hadeeth ko kehte hai jiske rawee ki bhul se taqdeem wa takhir waqey ho jae ya sanad me ek rawee ki jagah dusre rawee rakha gya ho.


Mudraj  –  wo hadeeth ko kehte hai jisme kisi rawee ka qalam is trha mil jae ki pehchanna mushkil ho ki ye rasul  ullah saws ki Hadees hai ya rawee ki apni baat.


Al  mazeed fi  Muttasil  asanid  -   jb  do  rawee  ek  hi sanad  beyan  kre  jisme  ek  siqa aur dusra zyada siqa ho agar siqa rawee  is  sanad  me  ek  rawee  ka  izafa beyan  kre  to  is  rewayat  ko  mazeed  fi muttasil rewayat kahenge.


Shaaz  –  wo hadeeth jiska rawee siqa ho magar apne se zyada siqa rawee se bil mukhalif rewayt beyan kre yaad rahe ki shaaz ke bil mukhalif rewayato ko Mehfuz kehte hai.


Munkar  –  wo hadeeth ko kehte hai jiska rawee zaeef ho aur beyan krne me apne se zyada siqa rawee se mukhalif beyan kare, yaad rakhna chahiye ki Munkar ke bil mukhalif rewaytao  ko maroof kehte hai.


 Rewayat  say  yil  hifz  –  wo hadeeth ko kehte hai jiska rawee paidaishi taur par kamzoor hafiza wala ho.


Rewayat kaseer  ul ghaflat  –  wo hadeeth jiska rawee bht zyada rewayt krte waqt ghaflat se kaam leta ho.


Rewayat  fahisil  galat  –  wo hadeeth jiska rawee rewayat krte waqt behuda qism ki galtia  kre


Rewayat  mukhtalit  –  wo hadeeth jiska rawee budhape ya kisi hadsey ki wajah se yaad dasht kho baithe ya iski likhi huwi hadees  barbad  ho  jae.


Mustarib  –  wo hadeeth jiski sanad ya matan me aisa ikhtelaf ho jae jo hall na ho sakey



MARDOOD HADEETH RAWEE  KE  MAJHUL  HONE  KI WAJAH  SE

Mardood hadeeth rawee ke majhul hone ki wajah se teen qism ke hote hai

1)  Mubham

2)  Rewayt  majhul ul  ayn

3)  Rewayat  majhul lil  haal


Mubham  - us hadeeth ko kehte hai jiski sanad me kisi rawee ka naam sarahat na ho.


Rewayat majhul ul ayn – wo hadeeth ko kehte hai jiske rawee ke bare me muhaddiso ko koi aisa tabsira nhi milta ho ki rawee zaeef hai ya siqa aur us se rewayat krne wale bhi bus ek hi shagird ho jiski wajah se is shaqs ki shaqsiyat majhul tehrati ho.


Majhul  lil haal – wo hadeeth jiske rawee ke bare me muhaddiso ko koi aisi jankari na mile ki isse rewayt krne wale do admi ho jiski wajah se uski shaqsiyat malum aur haal majhul ho aisey rawee ko mastur bhi kehte hai.


ISANAD

Isnaad  sanad ke jama (plural) ko kehte hai  aur hadeeth  ke raweeo ke silsiley ko Sanad kehte hai jaise Imam Bukhari rah Farmatey hai “ Humlogo ne hadeeth suni  Imam Humaidi se unho ne rewayt kiya sufiyan se unho ne hadeeth suni  yahyah ibn sa’ed Al Ansari se unho ne rewayat kiya Muhammed ibn Ibraheem At tamimi se  unho ne Alqama ibn Waqas al laysi se unho umar Ibn Khtabbat [radhi Allah ta’ala] se unho ne Rasul Ullah saws se

  “ [ya sanad sahih Al Buhari jild 1 kitab ul wahi  baab 1 hadeeth 1 ki hai]


 IS SANAD KE RAWEEO KA MUKHTASAR  TARRUF

Imam Bukhari inka naam Muhammed ibn Isma’il Ibn Ibraheem hai Imam Bukhari ke sheikh Abdullah ibn Zubayr Al Humaidi hai ye Imam shafee’ ke zamane ke Muhaddis hai  Imam Humaidi ke sheikh Sufiyan ibn uwaynah hai ye Imam Malik ke zamane ke Muhaddis hai aur Imam Sufiyan ne 70 tabein se Hadees suni hai  Imam sufiyan ke sheikh ka naam Yahya ibn sae’ed Al Ansari hai jo Tabein hai aur Imam yahya ibn sae’d Al Ansari ke sheikh Imam Muhammed ibn Ibraheem At Tamimi hai aur ye bhi Tabein me se hai aur Imam yahya ibn sae’d ke sheikh Alqama ibn waqas hai jinka shumar sayyed ut tabin me hota hai aur Alqama Ibn waqas ne sayyedna umar [radhi Allah] se rewayt kiya.


Musnad – wo hadeeth jiski sanad beyan ki gyi ho usey musnad kehtey hai


Matan – Hadeeth ki ibarat aur nass ko matan kehte hai


 MATAN KI MISAL

 Rsaul ullah saws ne farmaya “ In na mal A’amalo bin Niyat” yani A’amalo ka daromadar neyat par hai.

Is ebarat ko matan kaha jata hai 👆

 [note is hadeeth ki sanad pehle beyan ho chuki hai ye hadeeth sahih Al bukhari hadeeth no.1 hai]


Illat – Hadeeth ki matan ya sanad me koi chupi huwi  ayb ya burai ko illat kehte hai.


Ad’alat – Adalat se murad Rawee Aqil baligh Musalman ho fisq se paak ho Behayai ki ayb se paak ho seart aur kirdar me qabil e bharosa ho siqa ho jis rawee ke ander ye tamam shart payi jae usey Istelah ki zaban me A’dil kahenge.



JARH WAT TA’DEEL

Ye wo ilm hai jisme kisi rawee ke siqa ya zaeef hone par behas ho.


Ta’deel – Iske mane hai kisi chiz ko theek krdena ya barabar kr dena Ta’deel ur rawee ke maney hai rawee kisi rawee ko hujjat karar dena aur ilm e hadeeth ki istelah me Ta’deel ke maney raweeo ki aisi sifaat beyan krna jo us rawee ko qabil e Qubool bana de


Jarh – iske maney hai kisi shaqs ko zakhmi krna Ayb beyan krna aur ilm e hadeeth ki istelah me Jarh usey kehte hai  jo kisi rawee ki ayb beyan kiya jae jisse wo rawee na qabil e hujjat ho jae.


JARH KE AQSAAM

Jarh do tarha ke hotey hai

1) Jarh Mubham

2) Jarh mufassar


Jarh Mubham – jarh mubham usey kehte hai jisme kisi Rawee ko na qabil e Hujjat beyan kiya jae magar ye beyan na kiya jae ki kis wajah se wo rawee na qbil e hujjat huwa.


Jarh Mufassar – Jarh mufassar usey kehte hai jisme kisi rawee ki illat ke sath usko na qabil e hujjat beyan kiya jae  Muhadeseen ke nazdiq Jarh mubhan qabil qubool nhi yani kisi rawee ko zaeef kehdena aur uski wajah beyan na krna  Jarh wohi qubool hogi jo Mufassar hogi.


 RAWEE KO KAB SIQA MANA JAEGA ?

Hafiz ibn salah [rahimullah] apni kitab ‘ULOOM UL HADEES AL MAROOF MUQADAMAH IBN SALAH”  page 71 aur 72 me farmatey hai Jamhoor Aimah hadeeth aur fuqaha ka is baat par ittefaq hai ki kisi shaqs ke apni rewayt me Hujjat hone ke ye shart hai ke wo

1) Rawee A’dil ho

2) Rawee Hafiza mazbut ho

3) Rawee musalman ho

4) Baligh ho

5) Aaqil ho

6) Fisq ya fajur se paak ho

7) Seerat wa kirdar wala ho

8) Hazir dimag ho

9) Ghaflat aur bhul chuk ka shikar na ho

10) Agar apne hafiza se hadeeth rewayt kr raha hai to us hadeeth ka hafiz ho.

11) Agar apni kitab se rewayt kr raha hai to iska zabit ho yani isko is baat ka yaqeen e kamil ho ke jis trha isne apne sheikh se suni isi trha isko tehrir me mehfuz kr liya hai aur fir isme koi kami ya beshi na kiya ho

12) Rawee ki Ad’alat ya ulma to ulma e jarh wat ta’deel ki tashreeh se sabit hoti hai ya shohrat se lehaza jo log Ahle naql wa Ahle ilm ke darmiyan “U’DOOL” maroof hai hai aur inki saqahat aur amanat dari ki tarif logo ke zaban par ho to fir wo apni A’dalat ke suboot ke liye kisi dalil ka muhtaj nhi

EK HI RAWEE PAR JARH AUR TA’DEEL JAMA HO JAE TO KYA KRE?

Agar ek hi shaqs me Jarh wa ta’deel jama ho jae to jarh ko tarjeeh di jaegi kyun ki Ta’deel krne wala rawee zahiri halat ko dekh kr hukm lagata hai jb ke Jarh krne wala rawee ki aisi chupi huwi sifat ki khabar deta hai jo ta’deel krne wala se chupi hoti hai.


TA’DEEL KE DARJEY

Abu Muhammad Abdur Rahman ibn Hatim Razi rahimullah ne Jarh wat Ta’deel ke bohat ache andaz me tabqey beyan kiye hai

1) Agar koi rawee ke bare me kaha jaega wo siqa hai aur fun e rewayt me hai ho to uski rewayt kiya huwa hadeeth Hujjat hogi

2) Agar koi rawee ke bare me kaha jaega ki ye rawee”SUDOOQ” ho yani bohat saccha ho to iski rewayt likhi jaegi aur inki sehat par gaur kiya jaega

3) Agar kisi rawee ko “sheikh” likha jaega to uski rewayt likhi jaegi lakin sehat par gaur kiya jaega aur is trha ki rawee dusre darje se kamtar hote hai yani “sudooq” nhi hote

4) Agar kisi rawee ko”salih hul hadeeth “ kaha jae to iski rewayt ko sirf aytebar ke liye liya jaega


JARH KE DARJEY

1) Agar kisi rawee ko “LAY YI NUL HADEETH” [ hadeeth par narn hona] kaha jae to iski hadeeth likhi jaegi magar aytebar par gaur kiya jaega

2) Jb aaimah e hadeeth kisi rawee ke bare me “LAY SA BI QAWEE”  [rewayt hadeeth me mazbut nhi] keh de to iski rewayt likhi jaegi magar ye  “LAY YIN NUL HADEETH’ ke darje se niche hoga

3) Agar kisi rawee ke bare me “ZAEEF UL HADEETH’ kaha jaega to iski rewayat likhi jaegi magar ye dusre darje se niche hoga

4) Agar kisi rawee ke bare me “MATRUK UL HADEETH” kaha jae to uski hadeeth ko nhi liya jaega chord diya jaega.



 Wama taufiq illah billah


written by
Muqtadir Furqan Husayn Ansary

Comments

Popular posts from this blog

Sood ki taarif

Islam me music ki haqeeqat

Haqeeqi aur Kanoni sahabi me fark